Na nových úsecích dálnice jsou v ostrém provozu zavedeny systémy vysokorychlostního vážení a úsekového měření rychlosti. Úplná funkčnost těchto bezpečnostních opatření byla odsouhlasena dopravní policií, která prověřila metodiku jejich implementace a dle zákona odpovídá za měření rychlosti.
Dynamické vážení kamionů
Na trase D4 byly instalovány dvě vysokorychlostní váhy, rozmístěné v obou směrech – jedna pro provoz z Prahy do Písku a druhá opačně. Technologie WIM (Weight in Motion) umožňuje kontinuální měření celkové hmotnosti vozidla, zatížení jednotlivých náprav a dalších klíčových parametrů v reálném čase, aniž by byl narušen provoz. Řidič, který překročí povolenou hmotnost, je okamžitě upozorněn prostřednictvím informační tabule, na které se zobrazí jeho registrační značka a údaj o nadlimitní hmotnosti. Tato opatření přispívají k ochraně nově zprovozněné dálnice a zvyšují bezpečnost silničního provozu.
Pro účely statistického vyhodnocení je systém vážení provozován nepřetržitě. V rámci sankčního režimu, který se aktivuje podle předem stanoveného algoritmu, jsou dopravcům ukládány pokuty za překročení stanovených hmotnostních limitů. Správa přestupků je rozdělena mezi města Příbram a Písek, přičemž každé spravuje jeden ze dvou systémů vážení.
Úsekové měření rychlosti
Kromě vážení kamionů byly na dálnici D4 instalovány technologie pro úsekové měření rychlosti. Na každém směru jsou rozmístěny celkem osm měřících úseků, přičemž z hlediska agendy jsou čtyři z nich svěřeny Středočeskému kraju (město Příbram) a čtyři Jihočeskému kraju (město Písek). Měření probíhá vždy pouze na jednom vybraném úseku v každém směru, přičemž konkrétní měřící úseky se v pravidelných intervalech mění. Řidiče jsou o probíhajícím měření informováni pomocí proměnného dopravního značení s nápisem „Probíhá úsekové měření rychlosti“. Pro vozidla do 3,5 tuny a autobusy je maximální povolená rychlost stanovena na 130 km/h, zatímco pro motorová vozidla nad 3,5 tuny je to 80 km/h.
Realizace a správa dálnice D4
Dálnice D4, jejíž výstavba byla zahájena v červnu 2021 a uvedena do provozu v prosinci 2024, vznikla v rámci projektu PPP realizovaného sdružením Via Salis. V rámci tohoto partnerství veřejného a soukromého sektoru bylo vybudováno 32 kilometrů nové komunikace mezi Příbramí a Pískem a modernizováno 16 kilometrů starších úseků. Za správu a údržbu dálnice je odpovědná společnost Via Salis Operations.
Pro více informací doporučujeme konzultaci se zdroji Ministerstva dopravy ČR a Dopravní policie ČR, které poskytly metodologické podklady pro nasazení uvedených technologií.